De Nintendo evolutie: Van Analoog naar Mobiel

Szilvi Vándor | 25-11-2016

Innovation

"Hoe een kleine producent van kaartspellen één van de grootste multinationals in consumentenelektronica en software werd."

In de laatste decennia is technologie heel snel geëvolueerd. Digitalisatie startte in de analoge wereld. Meerdere incrementele stappen (zoals digitalisatie, internet, draadloze verbindingen, etc.) hielpen ons om het punt de bereiken waar we ons nu bevinden. We leven op dit moment in de tijd van mobiele technologie, wat betekent dat er niet langer limieten zijn qua tijd en ruimte bij het gebruiken van technologie. We kunnen informatie delen en ontvangen op elk moment en overal, zonder fysieke grenzen. Deze post volgt de technische evolutie van Nintendo, één van de grootste ontwikkelaars van video games.

 

Over Nintendo

Nintendo was opgericht door Fusajiro Yamauchi in 1889. Het is een Japanse multinational in consumentenelektronica en softwareontwikkeling, gevestigd in Kyoto, Japan. Vandaag is de CEO en Directeur van de organisatie Tatsumi Kimishima. Het woord ‘Nintendo’ kan vrij vertaald worden als ‘laat het geluk aan de hemel over’.

 

De oorsprong van het bedrijf

Nintendo was oorspronkelijk gestart als een bedrijf gespecialiseerd in kaartspellen in Kyoto, Japan. Ze produceren en verkochten handgemaakte speelkaarten onder het kaartspel Hanafuda. Om de verkoop te versterken kochten ze de licentie van Disney, om hun personages op de kaarten te gebruiken. In 1966 verhuisde de organisatie naar de speelgoedindustrie.

 

Digitalisatie in stappen

Nintendo had geen problemen met de veranderingen die eerste digitalisatie golf met zich meebracht. Van de analoge markt stapten ze zeer snel over naar nieuwere digitale producten. In de vroege jaren van het elektronica tijdperk lanceerden ze hun eerste onderneming in videospielen, genaamd Magnavox Odyssey console. Ze ontwierpen ook spellen voor consoles zoals Donkey Kong, Legend of Zelda en Mario, wat leidde tot de eerste internationale successen van het bedrijf

In 1980 introduceerde Nintendo ‘Game&Watch’, een draagbaar videospel, en hun eerste serie die een wereldwijde release kende. Het was zeer eenvoudig te gebruiken en overkwam beperkingen qua ruimte dankzij zijn mobiliteit. In deze dagen was Super Mario het best verkopende spel in de geschiedenis. Ze lanceerden ook de GameBoy, samen met het alom bekende spel Tetris. Verder kenden ze nog grote successen zoals de SNES (Super Nintendo Entertainment System), een 16-bit videospel console.

Aan het einde van de jaren negentig, met de uitbreiding van internetconnectiviteit, was het voor Nintendo nodig om nieuwe ideeën en producten te creëren om competitief te blijven. In 1997 ontwikkelden ze een nieuwe console genaamd de Nintendo 64, die de competitie achter zich liet en zo een groot deel van de markt veroverde.

Nintendo kocht de franchise Pokémon, wat de verkoop weer naar nieuwe hoogten bracht. Het bedrijf lanceerde nieuwe versies van spellen voor draagbare consoles in 2002, zoals de GameBoy Pocket en GameBoy Color, en een nieuwe console genaamd GameCube.

De volgende release was the Wii-console in 2006, die mensen verraste met een speciale Wi-fi-verbinding en een innovatief nieuw bedieningssysteem. Verder was deze versie ontworpen met integraties van webapplicaties. Het lanceren van de Wii bracht Nintendo terug naar zijn positie als marktleider. Ze introduceerden de Nintendo DS en nieuwe GameBoy versies. Deze ontwikkelingen waren extreem populair omwille van de unieke en innovatieve elementen.

De updates en nieuwere versies van deze productlanceringen, specifieker de Wii U en de Nintendo 3DS, waren de recentste consoles van Nintendo. Deze producten stelden gebruikers in staat om gemakkelijk te verbinden met andere gebruikers, en gaf de gebruikers de mogelijkheid om sociale netwerken te gebruiken op hun consoles. Maar waar de Nintendo 3DS, de draagbare console met brilloze 3D-technologie nog altijd gunstige resultaten brengt, haalde de Wii U nooit een hoog marktaandeel en lopen ze nog steeds ver achter de competitie.

 

De mobiele rage

Om terug terrein goed te maken op de competitie was een nieuw idee nodig. Nintendo besloot om de mogelijkheden van de mobiele wereld te verkennen en hun ‘Pokémon troefkaart’ weer boven te halen. Dit jaar ontwikkelden ze de mobiele applicatie, Pokémon Go in samenwerking met Niantic Inc. en The Pokémon Company. Het is een ‘free-to-play’, locatie-gebaseerd, ‘augmented reality’ spel, ontwikkeld door Niantic voor iOS, Android en Apple SmartWatch toestellen. Dit spel werd snel een wereldwijd fenomeen dat gamers de straten opstuurde om Pokémon te vangen en ermee te duelleren op hun mobiele telefoon.

Ze introduceerden ook Pokémon Go Plus, een klein extra apparaat dat het spelen van het spel vereenvoudigde. De aandelen van Nintendo schoten de lucht in met meer dan 50% na de release van het spel. … en daar stopt het niet, het bedrijf plant om Pokémon Go ook voor consoles te lanceren en de mogelijkheden van virtual en augmented reality verder te onderzoeken.

Hun recentste project is de Nintendo Switch, een console voor de nieuwe generatie videospel-systemen. Dit product is een hybride die verbonden is met de TV via een docking station, maar het kan ook los als draagbare console of als tablet gebruikt worden.
 



Deze case toont het belang van je bedrijf op één lijn te brengen met de technologische evoluties, om zo relevant te blijven. Het Nintendo-verhaal demonstreert ook het feit dat digitale transformatie geen procedure van één stap is, het is een reis die bedrijven in staat stelt om op de hoogte te blijven van alle veranderingen in de wereld. Deze dagen is mobiel gaan een belangrijke trend in de technische evolutie, omdat het de eenvoudigste manier is om een publiek van miljoenen gebruikers te bereiken. Met Forcit helpen we bedrijven met hun digitale transformatie door digitale oplossingen te voorzien en grenzen weg te nemen in het tot leven brengen van ideeën.

Szilvi Vándor | Proud to be a Forcit team member

Hi, I am Szilvi Vándor from Budapest, Hungary. Currently I live in Kortrijk, Belgium. I have finished my studies in Business management and also in Economics in Tourism and Catering. I worked on the field of tourism and hospitality, I gained experience in hotels, restaurants. I was looking for new challenges, possibilities to improve myself, so I joined Forcit!

Relevante blogberichten