Digitaal transformeren van de organisatiestrategie. Hoe doe ik dit?

Szilvi Vándor | 15-12-2016

Digital transformation

Er zijn verscheidene bedrijven met een goed concept, maar lage prestaties. Meestal komt dit door een gebrek aan een digitale bedrijfsstrategie. Dit artikel legt uit hoe je digitale transformatie kan implementeren binnen je bedrijf.

Wij geloven dat er vele sterke bedrijven op de markt zijn met een brede ervaring, fantastische concepten en ideeën, een geweldige visie voor de toekomst en een daadkrachtige missie om hun doelen te behalen. Desondanks gebeurt het vaak dat deze organisaties een daling in prestaties tonen. Dit creëert uiteraard de vraag: ‘Waarom?’.

Het antwoord is meestal het ontbreken van het digitale in de kern van deze organisaties. De wereld verandert heel erg snel. Verbeteringen in technologie en informatica transformeerden de bedrijfswereld, en bedrijven waar de gepaste digitale ontwikkeling ontbreekt lopen nu achter hun innovatieve concurrentie aan. Om ze terug in te halen is digitale transformatie noodzakelijk.

Wist je dat slechts een paar CEO’s een strategie voor digitale transformatie in gedachten hebben? Vandaag de dag missen een groot deel van de organisaties een strategie op korte- en op lange termijn met betrekking tot digitalisatie. De meesten onder hen voelen zich niet voldoende voorbereid op de digitale en mobiele revolutie. Sommigen hebben zelfs het gevoel deze voorbereiding niet nodig te hebben. Voor de strategie omtrent sociale media is er een hoger bewustzijn, maar deze dagen volstaat het niet langer om enkel te beschikken over een sociale en mobiele strategie die gebaseerd is op je bedrijfwaarden. Het hebben van een responsieve website, een mobiele applicatie of populair zijn op sociale media is niet langer voldoende.

De essentie van strategische digitale transformatie is om het digitale te verenigen met de kern van je organisatie, in plaats van het opzij te schuiven. Organisaties moeten hun strategie vernieuwen met behulp van omgekeerde logica, door te starten van buiten het bedrijf. Ze moeten hun bedrijfsstrategie op één lijn brengen met innovatie en de snelle veranderingen van de digitale wereld.

Om voorbereid te zijn op de toekomstige uitdagingen die de globale en technologische veranderingen met zich meebrengen is het cruciaal om nu actie te ondernemen. Aan de ene kant moeten organisaties een visie op lange termijn creëren en bouwen aan een strategie die de impact van digitale transformatie op het bedrijf weergeeft. Aan de andere kant is het van groot belang om een strategie op korte termijn (3-5 jaar) op te zetten die concrete plannen heeft voor sociale en mobiele acties binnen de organisatie.

Bedrijven moeten ook in gedachten houden dat digitale transformatie geen bestemming of één-stap-plan is. Het is veel meer dan dat. Het is een reis, een proces van probleemoplossing en ontwikkeling.

Reference: Jo Caudron & Dado van Peteghem: Digital Transformation


 

Bij Forcit helpen we bedrijven met hun digitale transformatie. Als je een idee hebt zullen wij dat idee tot leven proberen brengen. We kunnen je helpen met het transformeren van je bedrijf door het digitale toe te voegen aan de kern van je strategie. Wees niet bang van verandering! We zorgen voor de gepaste begeleiding tijdens jouw reis om deze innovatieve veranderingen zo vlot mogelijk te integreren binnen je organisatie.

 

Szilvi Vándor | Proud to be a Forcit team member

Hi, I am Szilvi Vándor from Budapest, Hungary. Currently I live in Kortrijk, Belgium. I have finished my studies in Business management and also in Economics in Tourism and Catering. I worked on the field of tourism and hospitality, I gained experience in hotels, restaurants. I was looking for new challenges, possibilities to improve myself, so I joined Forcit!

Relevante blogberichten